امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

گروه تیمچه فرش قم تشکیل شد/ صدور سند مالکیت برای فرش ابریشم

.

 

گروه تیمچه فرش قم با حضور تولیدکنندگان بنام این هنر صنعت در قم تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر گروه تیمچه فرش قم در نشست مطبوعاتی که ظهر یکشنبه به‌منظور معرفی و بیان اهداف تشکیل گروه تیمچه فرش قم برگزار شد، بابیان اینکه مهم‌ترین هدف تشکیل این گروه معرفی بزرگان و هنرمندان فعال عرصه فرش است، گفت: ایجاد اطمینان خاطر و ارائه بهترین فرش به مصرف‌کنندگان در زمینه کیفیت و هنر به‌کار رفته در آن نیز از دیگر اهداف گروه است.

محمد رشتی زاده در ادامه با اشاره به کپی‌برداری از نقشه و طرح‌های فرش در بازار عنوان کرد: متأسفانه این مسئله در بازار فرش رواج دارد و بسیاری از افراد از روی طرح و نقشه فرش‌های برند موجود در بازار کپی‌برداری می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل رواج کپی‌برداری در بازار ما نمی‌توانیم طرح‌ها، نقشه‌ها و فرش‌های بافت شده خود را در معرض دید قرار داده و یا در سایت‌های اینترنتی معرفی کنیم.

این تولید کننده فرش افزود: گروه تیمچه فرش قم که با حضور ۱۱ نفر از هنرمندان و تولیدکنندگان خوشه فرش قم تشکیل شده است، در نظر دارد تا با همکاری بزرگان این صنعت به‌زودی طرح ارائه سند مالکیت برای فرش‌های تولیدی و برند این استان را اجرا کند تا فرش‌های تولید شده قم که در جهان حرف اول را می‌زند با سند مالکیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: سند مالکیت به عنوان شناسنامه فرش است که همراه با فرش در اختیار خریدار قرار می‌گیرد که این نشان می‌دهد فرش خریداری شده اصل بوده و در زمان فروش نیز سند باید به همراه فرش ارائه شود که این موضوع می‌تواند از بسیاری از سوء استفاده‌های احتمالی همچون دزدی بودن فرش جلوگیری کند.

فعالیت ۳۵۰ تولید کننده فرش در قم

رشتی‌زاده با بیان اینکه در استان قم ۳۵۰ تولید کننده فرش فعالیت می‌کنند، ادامه داد: باید سطح نگاه و فرهنگ کنونی که نسبت به فرش دست باف ابریشم در کشور وجود دارد با لا برود تا نگاه مردم به فرش به‌عنوان یک هنر ماندگار باشد.

وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون نوع نگاه‌ها به این هنر ارزشمند به‌عنوان یک کالای مصرفی در منازل است که این فرهنگ قطعاً باید تغییر کند تا همه به ارزش فرش و این هنر پی ببرند.

دبیر گروه تیمچه فرش قم در ادامه به نوآوری و طرح‌ها جدیدی که در تولیدات فرش استان قم وجود دارد اشاره کرد و ابراز داشت: هرساله فرش قم با طراحی‌هایی وارد بازار می‌شود که در جهان بی‌بدیل است و نوع بافت، طرح و رنگ فرش‌های تولیدی این استان در دنیا حرف اول را می‌زند.

وی برگزاری نمایشگاه برای معرفی تولیدات فرش قم را از دیگر برنامه‌های پیش روی گروه تیمچه فرش قم معرفی و افزود: بهمن‌ماه سال جاری نمایشگاه تولیدات فرش قم به‌منظور معرفی تولیدات و سبک اعضای عضو گروه تیمچه در تهران برگزار می‌شود.

رشتی زاده در ادامه نیز بر این موضوع تأکید کرد که خوشبختانه در زمینه تولید هیچ‌گونه مشکلی در استان قم وجود ندارد و آنچه دغدغه گروه تیمچه قم است شناساندن ارزش و هنر این صنعت و ایجاد نگاه هنری نسبت به فرش دست‌باف ابریشم است.

وی برندسازی، احیای فرش ابریشم قم، رساندن پیام مردم ایران به جهان از طریق تولید فرش‌های فاخر و هنرمندانه، تغییر نگاه نسبت به تولیدات فرش ابریشم را از دیگر اهدافی عنوان کرد که با راه‌اندازی گروه تیمچه فرش قم دنبال خواهد شد.

فرش قم کمنام است

مسعود محمد بیگی یکی از اعضاء گروه تیمچه نیز در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه یکی از مشکلات فرش قم گمنام بودن این صنعت در استان است عنوان کرد: نام بسیاری از تولیدکنندگان و برندهای معروف فرش قم در جهان شناخته‌شده است اما همین افراد و تولیدات در قم مغفول مانده و حتی برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که مگر قم فرش دارد.

وی با تأکید بر این مطلب که فرش قم در جهان معروف‌ترین و بهترین نوع فرش است ابراز داشت: فرش تولیدی استان قم ازلحاظ طراحی، نوع بافت و نقشه حرف اول را در جهان میزند اما متأسفانه  یک عده‌ای در کشور هستند که به‌شدت خبرها را به سمت خود جذب کرده‌اند و اجازه نمیم دهند هنرمندان واقعی که سرمایه ملی کشور هستند به مردم  معرفی شوند.

وی در ادامه با پذیرفتن این موضوع که هرچند بخشی از عدم شناخت مردم از ارزش و هنر فرش دستباف به خود تولیدکنندگان بازمی‌گردد، ادامه داد: ما از رسانه‌ها و گروه‌های خبری انتظار داریم که در زمینه صنعت فرش و معرفی آن تلاش بیشتری از خود نشان دهند و در این زمینه تولیدکنندگان را یاری کنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون استفاده از نخ ابریشم چینی در تولید فرش دستباف گفت: تنها ۶ درصد از قیمت فرش مربوط به مواد اولیه است که این مواد نیز بخشی علاوه بر ایران از کشورهای دیگر همچون چین، ازبکستان، اکراین و قزاقستان تأمین می‌شود.

محمد بیگی بابیان اینکه ابریشم چین بسیار مرغوب است، گفت: عدم‌ حمایت از تولیدکنندگان داخلی در زمینه تولید ابریشم موجب شد تا تولید این محصول در کشور متوقف شود و  ما ابریشم را از دیگر کشورها وارد کنیم.

تولیدات فرش قم با طراحی و تنوع بسیار همراه است

مرتضی میر مهدی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه توجه و پررنگ شدن حضور گردشگران در کشور موجبات رونق در بازار تولیدات داخلی ازجمله فرش می‌شود ادامه داد: انتظار داریم که دولت در این زمینه تولیدکنندگان را یاری کند و صداوسیما نیز در شبکه ملی تبلیغ دائمی برای فرش را که نشان‌دهنده هنر و فرهنگ ایرانی است داشته باشد.

امیر ارمی نیز در این جلسه به تفاوت‌های فرش قم نسبت به فرش‌های تولیدی سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: تولیدات قم با طراحی و تنوع بسیار همراه است زیرا تولیدکنندگان این صنعت در قم به شکل سازمان‌ یافته اقدام به طراحی می‌کنند و در طراحی فرش‌ها از همکاری چندین طراح استفاده می‌کنند.

وی نیز به مسئله کپی از فرش‌های تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: متأسفانه حق کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود که همین امر موجب شده تا برخی از مواقع تولیدکنندگان نتوانند تولیدات درجه‌ یک خود را در نمایشگاه در معرض دید قرار دهند.

ارمی با تأکید بر اینکه نوع نگاه مصرفی به فرش دستباف باید تغییر کند، افزود: نگاه مردم به فرش باید به‌ عنوان یک تابلوی هنری و ارزشمند باشد که در این زمینه و برای تغییر دیدگاه کنونی باید تلاش زیادی صورت گیرد.