امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

مشکل فرش های مرجوعی حل می شود

.

 

با نظر مساعد کمیسیون اقتصادی دولت، برای معافیت فرش های مرجوعی به کشور از پرداخت حقوق گمرکی، تبصره ای به ماده 121 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی الحاق می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر با اعلام این خبر افزود: در چند ماه گذشته بازگشت فرش های دستباف ایرانی به داخل کشور مشروط به پرداخت حقوق گمرکی شده بود که این امر مخل تجارت برون مرزی فرش بوده و پیگیری برای رفع مشکل در این مدت به انجام رسیده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: بعد از طرح این مشکل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت، موضوع به کمیسیون اقتصاد ارجاع شد و خوشبختانه در جلسه این کمیسیون با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) مبنی بر الحاق تبصره ای به ماده 121 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی موافقت شد.

به گفته کارگر بر اساس این تبصره، واردات فرش های صادراتی برگشتی مشروط بر احراز تولید آنها در ایران از سوی گمرک، مشمول معافیت بند "ش" ماده 119 قانون خواهد بود.

وی درباره استدلال مرکز ملی فرش ایران و صادرکنندگان فرش دستباف در این زمینه گفت: بخش قابل توجهی از فرش های صادراتی ایران دست دوم و کارکرده هستند و حتی فرش های نو نیز شور صادراتی داده می شوند و از این رو تفاوتی بین فرش نو و کارکرده در اظهارنامه های گمرکی نیست و بنابراین تشخیص این امر به هنگام بازگرداندن فرش به داخل کشور عملیاتی نیست.