امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

صادرات 119 میلیون دلاری فرش دستباف طی 5ماهه امسال

.

رئیس مرکز ملی فرش از صادرات 119 میلیون دلاری فرش دستباف طی 5ماهه امسال خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 18 درصد را نشان می دهد.

حمید کارگر با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال بیش از 119 میلیون دلار فرش دستباف با وزن حدود یک‌هزار و 500 تن به بازارهای هدف صادر شده است، اظهارکرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از 18 درصد را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: این روند افزایشی در صادرات فرش، ادامه روندی است که از سال گذشته و پس از برجام آغاز شده است و پس از چند سال کاهش صادرات فرش، در دوساله اخیر شاهد روند افزایشی در صادرات هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش خاطرنشان کرد: در سال گذشته، بیش از 359 میلیون دلار فرش دستباف از ایران صادر شد که نسبت به سال قبل از آن رشدی بیش از 23 درصدی داشت.

کارگر ادامه داد: بخش زیادی از این روند مثبت صادراتی به دلیل آغاز صادرات فرش ایران به آمریکا و بازپس‌گیری بازار از دست رقبا بود. 

به گفته رئیس مرکز ملی فرش با وجود روند افزایشی صادرات فرش، هنوز با متوسط صادرات سالانه 500 میلیون دلاری دهه گذشته فاصله داریم.

وی با بیان اینکه موانع زیادی به صنعت فرش آسیب می‌زند،گفت: حضور رقبای خارجی در بازارهای هدف با فرش‌هایی با قیمت کمتر از جمله عوامل آسیب‌زا به صنعت فرش کشور است.

کارگر با اشاره به برخی مشکلات تولیدکنندگان اظهار کرد: اعتبار لازم برای بیمه شدن قالیبافان اختصاص داده نشده وهنوز بخشی از قالیبافان از خدمات بیمه‌ای بی‌بهره هستند.